Schotland, dag 13

17 september 2022 - Aviemore, Verenigd Koninkrijk

Vandaag een redelijk rustige dag gehad. Geen lange afstanden gereden. Wat wel spannend was, was dat je op een weg rijdt waar je 70 mijl (± 110 km/u) en je moet rechts afslaan naar een zijstraat. Je hebt 2 banen. Ik (Marion) rijd normaal gesproken op de meest linkse baan. Op de rechter baan rijden de gekken die menen je voorbij te moeten stuiven. Om rechts af te slaan is daarnaast nog een baan (invoegstrook om rechtsaf te slaan). Daar moet je dus heen als je rechts af moet slaan. Als er tegenliggers komen (die ook 70 mijl mogen rijden) wacht je dus "rustig" tot er niets meer aan komt en slaat dan rechts af. Totdat je kan afslaan sta je dus op de baan tussen de tegenliggers en het verkeer in de meegaande richting in (beide kanten 70 mijl/u). Spannend.

We zijn vandaag naar Colluden Battlefield geweest. Dit ken ik van de Netflix serie "Outlander". Dat heeft zo'n indruk toen op me gemaakt dat ik dat graag in het echt wilde zien. We hebben hier het informatiecentrum bezocht waar alles haarfijn van beide kanten (Jakobieten en Engelsen) hebben uitgelegd. Om het gebouw heen lag het gebied waar het slagveld werkelijk heeft plaatsgevonden. Er stonden een aantal stenen van verschillende clans.

20220917_111822

20220917_111934

20220917_112113

Ze hadden daar ook koeien en geiten en paarde. We hebben alleen de koeien gezien.

20220917_112920

Erg indrukwekkend allemaal.

Na dit bezoek zijn we doorgereden naar Fort George. Fort George is een achttiende-eeuws artilleriefort dat is gebouwd om een nieuwe opstand te voorkomen na de gevechten bij Colluden. Er is ook een museum. Het Fort wordt nog steeds gebruikt voor militaire doeleinden. Er staat vooraan ook een bord waar op staat dat onder bepaalde omstandigheden de toegang geweigerd kan worden en bezoekers moeten vertrekken.

20220917_125727

20220917_130610

20220917_134907

20220917_135639

Het was een leerzame dag, veel informatie en allemaal erg interessant.